Piața auto din Moldova s-a prăbușit în 2 luni de carantină

Piața auto din Moldova s-a prăbușit în 2 luni de carantină

Celebrul economist Veaceslav Ioniță, care a fost anterior președinte al comisiei parlamentare de economie, susține că piața auto din stat s-a prăbușit după 2 luni de carantină.

După ce a analizat datele statistice ale vânzărilor de autoturisme pentru lunile martie-aprilie a acestui an, Ioniță a constatat că pe teritoriul Republicii Moldova au fost înmatriculate 5.080 de mașini în aceeași perioadă a anului trecut, iar această cifră a scăzut la 2.800 în acest an.

El susține că în luna martie vânzările de mașini au scăzut cu 320 de milioane de lei, adică 50%.

Expertul a remarcat că volumul vânzărilor a scăzut de la suma anterioară de 910 milioane lei (2019) la 590 milioane în martie 2021. În aprilie, tendința de scădere a vânzărilor oficiale s-a adâncit – cu aproximativ 350.000.000. Astfel, scăderea vânzărilor oficiale în perioada de carantină a ajuns la șapte sute de milioane de lei.

Cifrele sunt greu de discutat. Pe baza rezultatelor calculelor, Ioniță rezumă că piața auto a scăzut de aproximativ două ori față de aceeași perioadă din 2021. Iar în comparație cu sfârșitul anului 2019, situația pare și mai tristă.

Potrivit expertului, oamenii încearcă să nu se grăbească și uneori chiar refuză să cumpere un vehicul, deoarece nu au încredere în propriul viitor. El prezice că pentru cel puțin încă 6 luni piața auto nu va merge bine. Oamenii nu se simt încrezători în stabilitatea mediului lor.

Octavian Rusnak, vicepreședinte de standardizare și marketing la DAAC-Hermes holding, este de acord cu afirmația că vânzările oficiale au scăzut semnificativ în cele 2 luni de carantină. Cu titlu exemplificativ, citează propriile date despre mașini noi (până la 3,5 tone), care au fost înmatriculate în perioada 1 martie – 30 aprilie. Anul trecut, în martie, s-au vândut 485 de mașini în 575 – în aprilie (în total 1060). În 2020, doar 423 (275 în martie și 148 în aprilie).

Rusnak consideră că unul dintre motivele unei scăderi atât de vizibile este că în perioada 17 martie – 27 aprilie, registrul întreprinderilor de stat, care înregistrează vehicule de către MREO, nu a funcționat. Este de remarcat faptul că nici după 27 aprilie nu au fost deschise toate secțiile Chișinău ale MREO.

Aceasta înseamnă că timp de 1,5 luni în Moldova nu a existat posibilitatea de a înmatricula o mașină nou achiziționată sau de a reînmatricula un vehicul uzat. Mai mult, chiar în primele zile după ce MREO a început să funcționeze, în ele s-a înregistrat un adevărat pandemoniu: proprietarii de mașini au încercat să îndeplinească afacerea amânată cât mai curând posibil. Acest lucru este dovedit de cifra de 148 de vehicule noi înmatriculate în literalmente trei zile în luna mai.

Potrivit experților, o parte din tranzacțiile care implică schimbarea deținătorilor de mașini deja înmatriculate pe teritoriul Republicii Moldova au căzut pe tranzacții de cumpărare și vânzare prin procură prin birouri notariale, care au fost aduse la lucru de Comisia pentru Situații de Urgență cu câteva săptămâni mai devreme decât cea civilă. servitori, nu au găsit confirmare. Potrivit notarului Tatiana Karpova, astfel de împuterniciri au trecut deja în uitare și acum sunt întocmite extrem de rar, cel mai adesea între rude. Ideea este că există riscuri inutile în astfel de vânzări. Într-o situație în care există multe departamente de check-in aproape fără cozi, acestea pot fi ocolite cu ușurință.

Înșiși angajații MREO au adus informații curioase care dă de gândit. Potrivit unui angajat al departamentului de înmatriculare a transporturilor de la Skulianca din Chișinău, în perioada carantinei, vânzările de mașini uzate de o vârstă mare au crescut foarte mult. Practic nu exista transport public în Chișinău și în Moldova în general, nu era nimic cu care să ajungă în mediul rural. Prin urmare, oamenii au fost nevoiți să achiziționeze mașini vechi în stare tehnică bună pentru a se putea deplasa. Și când nevoia de ele dispare, vindeți cu același preț.

Din cauza imposibilității reînmatriculării legal a mașinii, potrivit unui angajat al Registru, proprietarii de mașini au luat banii și au dat cheile mașinii și certificatul de înmatriculare, intenționând să se reînmatriculeze ulterior.

Experții spun că statisticile precise privind ofertele de mașini noi și second hand vor fi disponibile abia în iunie. Cel mai probabil, se poate aștepta o creștere bruscă a numărului de tranzacții înregistrate în luna mai.
Totuși, părerea exprimată de Veaceslav Ioniță merită ascultată. Carantina de 2 luni a provocat daune semnificative economiei statului. După cum demonstrează crizele anterioare, sectorul auto devine unul dintre cei care suferă în primul rând: oamenii abandonează planurile de a-și schimba mașina pentru un an sau doi, deoarece veniturile lor sunt în scădere, iar partea de cheltuieli din buget este pentru alimente, utilitati, etc. – rămâne la același nivel.

Sursa: automd.su

Lasă-ți un comentariu


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *